top of page

''ΚΡΑΒΙΤΣΑ''

ΚΡΑΒΙΤΣΑ ... Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

ΛΟΥΤΡΑΚΙ – ΝΤΟΜΠΡΟ ΠΟΛΙΕ - ΚΡΑΒΙΤΣΑ

Αυτή είναι μια από τις ομορφότερες διαδρομές στον Βόρα (Μακεδονικός Κόζιακας).

Ακολουθεί ένα παλιό καλό μονοπάτι, που έχει καλυφθεί όμως κατά το ήμισυ από δασικούς δρόμους.

Κινείται στην χαράδρα του χειμαρροπόταμου Τσέρτνα Ρέκα (Μαύρο Ποτάμι) και στην συνέχεια μέσα σε όμορφο δάσος δρυός και οξιάς.

Κατά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο υπήρξε σημαντικό πέρασμα προς τα σύνορα και το υψίπεδο του  ΝΤΟΜΠΡΟ ΠΟΛΕ όπου δόθηκαν φονικές μάχες μεταξύ Σέρβων Γάλλον και Βουλγάρων.

Ξεκινάμε από το Α τμήμα του χωριού Λουτράκι (Πόζαρ) και από το ξενοδοχείο Αλμωπεία δίπλα ακριβώς στο ρέμα κάτω από τα τεράστια βράχια που φράζουν την χαράδρα. Περνάμε το ποτάμι και συνεχίζουμε σε δρόμο που βαδίζει αρχικά δίπλα στο ρέμα και αργότερα κάνοντας δύο ζικ-ζακ στρέφεται ΒΑ.

Μετά από 500μ σε αυτόν τον δρόμο και μπροστά από την περίφραξη μικρού κτήματος αφήνουμε τον δρόμο και μπαίνουμε σε μονοπάτι που ανηφορίζει απότομα στην πλαγιά και μετά από λίγο ξαναβγαίνει στον δρόμο πάνω σε μια δεξιά στροφή του. Περπατάμε για πέντε μέτρα στον δρόμο και μπαίνουμε πάλι στο μονοπάτι που ανηφορίζοντας ΒΔ περνά από ενα λιβάδι και στην συνέχεια συναντά πάλι τον δρόμο.

Κόβουμε την στροφή του δρόμου και τελικά τον ακολουθούμε.

Εδώ υπάρχει τριπλή διακλάδωση, ένας κατηφορίζει, ένας μεσαίος βαδίζει ευθεία και ένας τρίτος ανηφορίζει ελαφρά.

Ακολουθούμε για 10 μέτρα τον μεσαίο δρόμο και στην συνέχεια μπαίνουμε δεξιά σε μονοπάτι και γρήγορα βγαίνουμε πάλι στον δρόμο.

Μετά από 1 χλμ περίπου ο δρόμος καταλήγει σε ένα μαντρί και μετά συνεχίζουμε πάλι σε μονοπάτι.

Το μονοπάτι είναι φαρδύ και καθαρό, κινείται αρχικά ομαλά ενώ στην συνέχεια ανηφορίζει με ζικ-ζακ σε ράχη.

Στην συνέχεια κατηφορίζει ελαφρά και φθάνουμε σε διασταύρωση

Ένα μονοπάτι φαρδύ κατηφορίζει και ένα στενότερο ανηφορίζει.

Εμείς ακολουθούμε το στενότερο μονοπάτι (το άλλο κατεβαίνει στο ρέμα) που πιο πάνω αρχίζει να ανηφορίζει με αρκετά ζικ-ζακ και καταλήγει τελικά σε ξέφωτο όπου συναντά παλιό δασικό δρόμο που τερματίζει σε αυτό το σημείο . (1 ώρα πορέια)

Ακολουθούμε τον δρόμο που έχει καλύψει το μονοπάτι και βγαίνουμε τελικά μετά από 1χλμ σε μεγαλύτερο δασικό δρόμο. Βαδίζουμε σε αυτόν τον δρόμο για 700μ περίπου.

Αν κοιτάξουμε αριστερά του δρόμου και 20 μέτρα περίπου πιο κάτω από αυτόν μπορούμε να διακρίνουμε και το μονοπάτι.

Έχει καλυφθεί όμως από χώματα σε 2-3 σημεία ενώ παρακάτω περνά μέσα από μεγάλο ξέφωτο και δύσκολα ξαναβρίσκεται. Τελικά φθάνουμε σε απότομη δεξιά στροφή.

Από το έξω μέρος της στροφής αν κατηφορίσουμε ελαφρά μπορούμε να συναντήσουμε το μονοπάτι που ακολουθεί υδροσωλήνα και καταλήγει τελικά στο ρέμα.

Εμείς συνεχίζουμε στον δρόμο που αφού κάνει μια απότομη αριστερή στροφή τον αφήνουμε και ακολουθούμε τον παλιό δασικό.

Αυτός ανηφορίζει αρχικά κάνοντας 3 ζικ-ζακ και στην συνέχεια κινείται Β.

Αγνοούμε κάποιους μικρότερους δρόμους που είτε κατηφορίζουνε είτε ανηφορίζουν Ν-ΝΑ και βγαίνουμε σε ανοιχτό μέρος σε παλιό χωράφι (υπάρχουν πάσσαλοι) .

Από εκεί συνεχίζουμε σε μισο-σβησμένο δασόδρομο και συναντάμε μεγάλο δασικό δρόμο.

Αυτός ο δρόμος κατηφορίζει στην ρεματιά.

Εμείς τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε σε στενό δασικό που έχει καλύψει το μονοπάτι.

Ανηφορίζει αρχικά κάνοντας 4 ζικ-ζακ, στην συνέχεια στρέφεται ΒΔ περνά διασταύρωση όπου πηγαίνουμε δεξιά και τελικά εξελίσσεται σε μονοπάτι. (πορεία 1ώρα και 15 λεπτά)

Το μονοπάτι είναι φαρδύ σαν δρόμος και το αριστερό του είναι στηριγμένο με ψηλό τοιχίο.

Κινείται λίγο πιο κάτω από την κορυφογραμμή σχεδόν οριζόντια. Πάνω στην κορυφογραμμή υπάρχει άλλο μονοπάτι πιο στενό όμως.

Τα μονοπάτια συναντώνται αργότερα.

Συνεχίζουμε λοιπόν στο φαρδύ μονοπάτι το οποίο πλησιάζει την χαράδρα, ενώ αριστερά υπάρχουν εντυπωσιακοί καταρράκτες. Όσο πλησιάζει αρχίζει να χαλάει και όταν φθάνει στο στενότερο σημείο της χαράδρας όπου χάνεται.

Εδώ κάνει 1 ζικ-ζακ και συνεχίζει πάλι πιο καθαρό στην ρίζα ενός βράχου.

Αρχίζει να πλησιάζει τώρα το ρέμα και όταν φθάσει λίγα μέτρα από αυτό χαλάει από χώματα που το έχουν καλύψει.

Εδώ κάνει μια απότομη δεξιά στροφή δυσδιάκριτο στην αρχή και στην συνέχεια μια αριστερή όπου γίνεται πάλι καθαρό.

Συνεχίζει ΒΔ κάνοντας 3-4 μεγάλα ζικ-ζακ.

Στις στροφές που κάνει είναι λίγο δυσδιάκριτο το βρίσκουμε όμως εύκολα καθώς διακρίνεται η ξερολιθιά-τοιχίο που το υποστηρίζει. Τελικά βγαίνει από το δάσος σε γυμνή πλαγιά.

Όταν φθάσει στο μέσο περίπου της πλαγιάς κάνει ένα μεγάλο ανηφορικό ζικ-ζακ και ξαναμπαίνει στο δάσος λίγο δυσδιάκριτο στην αρχή στην συνέχεια όμως φαρδύ.

Βγαίνει πάλι από το δάσος και πλησιάζει προς ένα στενό σημείο του φαραγγιού.

Εδώ το μονοπάτι είναι κυριολεκτικά κτισμένο στον βράχο με ένα εντυπωσιακό τοιχίο πάνω από πέντε μέτρα.

Καθώς όμως κάνει μια δεξιά στροφή και μπαίνει στα στενά ένα τμήμα του έχει πέσει και είναι αδύνατο να περάσουμε.

Για αυτό πρέπει πάρουμε αυτήν την στροφή πρέπει να ανηφορήσουμε απότομα στην βραχώδη ράχη και σε λίγο συναντάμε μονοπάτι το οποίο κατηφορίζει προς το ρέμα. Αγνοούμε αυτό το μονοπάτι και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε λίγο ακόμα όποτε συναντάμε καλό μονοπάτι και το ακολουθούμε. Μας οδηγεί τελικά λίγο κάτω από την ράχη όπου και χάνεται. Συνεχίζουμε ελεύθερα και ανηφορίζουμε στην κορυφογραμμή και λίγο δεξιότερα της συναντάμε δασικό δρόμο.

Αν αντί να ανεβούμε στην ράχη κατευθυνθούμε αριστερά προς το ρέμα συναντάμε κατηφορικό μονοπάτι που οδηγεί σε ένα Σέρβικο νεκροταφείο από τον Α' παγκόσμιο πόλεμο.

Σε αυτό το σημείο περίπου χύνεται και το ρέμα που πηγάζει από το                      .

Μπορούμε να περάσουμε το ρέμα και να κινηθούμε χωρίς μονοπάτι στην ράχη δεξιά του ρέματος καταλήγοντας στο Ντόμπρο Πόλε. (πορεία 1 ώρα, και 15 λεπτά)

Βαδίζουμε στον δρόμο πού έχει καλύψει το παλιό μονοπάτι ομαλά λίγο δεξιότερα της ράχης και συναντάμε μεγαλύτερο δασικό δρόμο που δεξιά κατηφορίζει ενώ αριστερά κατευθύνεται προς Πόζαρ.

Διασχίζουμε αυτόν τον δρόμο και συνεχίζουμε σε δασικό ελαφρά ανηφορικά.

Μετά από 1 χλμ περίπου βγαίνουμε σε άλλον μεγάλο δασικό . Αυτός αριστερά οδηγεί προς ΝΤΟΜΠΡΟ ΠΟΛΕ ενώ δεξιά προς ΠΕΤΕΡΝΙΚ και Πρόμαχους.

Βαδίζουμε για λίγο αριστερά σε αυτόν τον δρόμο και αμέσως αφού περάσουμε κάποιο παράπηγμα-μαντρί και ρεματιά βγαίνουμε από τον δρόμο και ακολουθούμε παλιό κατεστραμμένο δασικό δρόμο - μονοπάτι αριστερά από το ρέμα.

Περνάμε δύο ακόμη ρεματιές και φθάνουμε σε διασταύρωση όπου ακολουθούμε το δεξί σκέλος.

Τώρα μοιάζει περισσότερο με μονοπάτι, γίνεται πιο ομαλό και κινείται σε δάσος με μεγάλες οξιές.

Περνά ένα καλύβι-μαντρί και συναντά τελικά δασικό δρόμο . Αριστερά ο δρόμος αυτός οδηγεί σε 10 λεπτά περίπου στα σύνορα (πυραμίδα 111) ενώ δεξιά κατευθύνεται προς Πέτερνικ και συναντά τον άλλον δρόμο που συναντήσαμε πριν.

Διασχίζουμε τον δρόμο και συνεχίζουμε ελεύθερα μέχρι την κορυφογραμμή, την ακολουθούμε και φθάνουμε στην βάση της απόκρημνης κορυφής                                 .

ΣΤΟΙΧΕΙΑ

ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΚΟΡΥΦΗΣ : ΑΓΕΛΑΔΙΤΣΑ - ΚΡΑΒΙΤΣΑ

ΥΨΟΜΕΤΡΟ : 1772m

ΑΖΙΜΟΥΘΙΟ : 41* 02' 53,06'' Β -21* 55' 23,18'' Ε

ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ : ΑΡΚΕΤΑ ΔΥΣΚΟΛΗ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΟΡΕΙΑΣ : 8 ώρες με επιστροφή 28 Km

ΟΡΟΣΕΙΡΑ ΒΟΡΑΣ Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ

ΟΡΕΙΝΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ''ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΚΟΖΙΑΚΑΣ''

Αν είσαι έτοιμος να φύγεις από την πόλη και θες να ζήσεις μια περιπέτεια στην φύση του βουνού, έχουμε τις εξής δράσεις να σου προτείνουμε.

Έμπειροι Συνοδοί Βουνού είναι έτοιμοι να σας γνωρίσουν τις ιδιαίτερες χάρες του Καιμάκτσαλάν.